Ændring af blokken “Causeri og foredrag”

For at editere eller lægge nye foredrag på hjemmesiden, skal du finde den menu i venstre side, der hedder “Fortællinger Blog”. Når du klikker på den, lukker du den liste op, hvor dine fortællinger ligger.

Klik på det modul, du vil ændre og begynd editering. Husk at klikke på “Save”, når du er færdig.

Hvis du vil skifte billede i oversigten, skal du klikke på de tre små prikker, jeg viser på videoen herunder.

Følg min musepil i videoen og se hvordan jeg skifter billede.


 Gode råd til brug af fotos på websitet 

Squarespace er indrettet således, at det selv formatterer et uploaded billede til den rette opløsning. Det betyder dog, at alle de billeder man uploader, ikke skal være alt for høje i opløsningen. Som en rettesnor, bør et foto være formatteret som 72 dpi og med en max bredde/højde på 2000 pixel og en kompression på fx 5 (i photoshop).

Hvis man fx har valgt et højformat til visning af et billede, så sørg for, at de billeder, der uploades alle er i samme format, så der ikke opstår alt for store forskelle i visningen.

ALLE fotos skal navngives på en kvalitativ måde. Altså ikke noget med “image123.jpg” eller noget i den retning. Skriv fx “roed_kjole_firmanavn_01.jpg,

Det giver langt bedre struktur hos dig selv, i websitet og i alle de søgninger  er sker på diverse søgemaskiner. Hvis man fx søger på en berømt skuespiller, så vises de billeder først, hvori der indgår skuespillerens navn. Det samme med dig og dine billeder.


Gode råd til tekster på websitet

Tænk altid over, at dit website skal være skrevet til søgeoptimering. Det vil sige, at du gerne må udvælge 10-20 vigtige ord og begreber, som du anvender jævnligt, når du skriver en tekst. Hold teksten i forholdsvis korte sætninger og lav altid en del afsnit. Ikke noget med alenlange tekstsider, for det er helt sikkert, at inden kommer igennem dem.

Undgå at anvende kursiveret tekst, da det nedsætter læsbarheden væsentligt på digitale platforme.

Søgeoptimering


Squarespace er indrettet til at man kan lave meget nem søgeoptimering. På alle sider kan man indstille søgeteksten og søgeoptimering.

Du behøver ikke forholde dig til den menu i boksen, der hedder “Advanced”.


Find tandhjulet ud for menuen

Ved klik på tandhjul dukker denne boks op. Den skal du sådan set ikke gøre noget ved. Læg dog mærke til, at det man kalder URL SLUG er navngivet korrekt, så den er søgebar.


Under SEO skal der indskrives en tekst efter AIDA modellen. (Attention, Interest, Desire, Action). Der sidder en lille grå tæller i højre side af teksten, der fortæller dig, hvor mange karakterer du har at bruge (tilbage)

Her kan du indsætte det billede, der bliver vist på sociale medier. Hvis du ikke indsætter noget, vil de sociale medier finde det billede, der ligger først i køen på din side og det er ikke sikkert, det er det, du helst vil vise.